Friday 12 June 2020

AJAK KAWAN MAIN DENGAN ISTERI

Suatu hari, aku menonton DVD bersama isteriku.  

“Hisshhhh…. betul ke?, tegur isteriku.

“Ya…. sayang nak ker?” usik aku sambil tangan membelai rambut isteriku yang terjuntai di atas bahu.

Cerita di dalam DVD itu menceritakan bagaimana seorang suami membawa rakan menyetubuhi isterinya di rumah.

“Sayang nak ke ..... abang boleh carikan... nak lihat macam mana Ina layan lelaki lain mcam dalam video itu”, tiba-tiba terpacul ayat yang bagaikan satu cabaran kepada isteriku.

“Abang kalau sanggup tengok bini abang main dengan jantan lain depan abang, buatlah….…”, isteriku membalas seperti mencabar. 

............. Perbuatan suami tersebut bukan tanda sayang kepada isteri. Itulah suami dayus dan layak dikenakan azab di akhirat kelak.

Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Tiga golongan yang Allah tidak akan melihat (bermakna tiada bantuan dari dikenakan azab) mereka di hari kiamat : Si penderhaka kepada ibu bapa, si perempuan yang menyerupai lelaki dan si lelaki dayus" (Hadis riwayat Ahmad dan Nasai)

Dalam sebuah hadis lain pula yang maksudnya: “Tiga yang telah Allah haramkan baginya syurga: orang yang ketagih arak, si penderhaka kepada ibu bapa dan si dayus yang membiarkan maksiat dilakukan oleh ahli keluarganya" (Hadis riwayat Ahmad)

Malah banyak lagi hadis yang membawa makna hampir sama dengan dua hadis di atas. Secara ringkasnya, apakah dan siapakah lelaki dayus ini?

Sabda Nabi SAW yang bermaksud: Dari Ammar bin Yasir berkata, ia mendengar dari Rasulullah SAW berkata: "Tiga yang tidak memasuki syurga sampai bila-bila iaiatu si dayus, si wanita yang menyerupai lelaki dan orang yang ketagih arak" lalu sahabat berkata: Wahai Rasulullah, kami telah faham erti orang yang ketagih arak, tetapi apakah itu dayus?, 

"Berkata Nabi: "iaitu orang yang tidak memperdulikan siapa yang masuk bertemu dengan ahlinya (isteri dan anak-anaknya)" - (Hadis riwayat At-Tabrani)

Dari hadis di atas, kita dapat memahami bahawa maksud lelaki dayus adalah si suami atau bapa yang langsung tiada perasaan risau dan ambil endah dengan siapa isteri dan anaknya bersama, bertemu, malah sebahagiannya membiarkan sahaja isterinya dan anak perempuannya dipegang dan dipeluk oleh lelaki lain.

No comments:

Post a Comment