Banyak pengguna kecewa apabila jalan baharu
siapa dibina beberapa tahun telah menampakan kerosakan seperti beralun dan tebing
runtuh.
Daripada sudut pandang kejuruteraan, apa
yang berlaku itu adalah faktor di luar kawalan. Ini kerana jalan raya yang
dibina sekarang mengikut spesifikasi untuk menampung beban yang berat dengan
kadar terlalu sibuk dan beberapa ciri keselamatan lain. Dengan spesifikasi
tersebut, jalan raya mampu bertahan lama dan mampu menampung beban yang mampu
dibawa oleh kenderaan.
Proses membina sebuah jalan raya bukan
sekadar meratakan tar beberapa centimeter tebal dan kemudian dimampatkan
seperti yang kita nampak.
Sebenarnya jalan raya dibina dengan empat
lapis atau paling kurang tiga lapis. Bahagian paling bawah ialah penyediaan asas
jalan iaitu tanah perlu dimampatkan ikut spesifikasi. Bahagian asas ini mengambil
kira bebanan yang terlebih muatan daripada lori yang terlebih besar dengan
kadar laluan yang sangat tinggi.
Untuk mengetahui lapisan lain dalam
pembinaan jalan raya, boleh rujuk kepada gambar di bawah. Penjelasan panjang
lebar tidak disediakan kerana ini bukan rencana kejuruteraan membina jalan
raya, tetapi sekadar perkongsian am atau untuk orang awam.
Seperti dijelaskan, proses membina jalan
bukan dibuat sekadar tangkap muat. Pelbagai aspek diambil kira. Namun, tidak
dinafikan apabila ada pihak kontraktor yang tidak bertanggungjawab melakukan
kerja-kerja pembinaan tidak mengikut spesifikasi yang sepatutnya apabila
pemantauan tidak dilakukan sepenuhnya oleh pihak berwajib.
Jadi kegagalan bahagian paling atas yang
kita sebut asphalt atau tar bukan sebab kerosakan tar itu sendiri tetapi berpunca
asas jalan yang tidak kukuh. Ini dinamakan kerosakan akibat kecuaian dan sikap
bertanggugjawab manusia.
Apabila kerosakan berlaku, perkara asas
yang sering dilakukan ialah ditambah asphalt baharu. Namun begitu, kerosakan
masih berulang yang biasanya disebabkan ketebalan yang sepatutnya tidak
dipatuhi. Contohnya ketebalan yang sepatutnya 150 mm, tetapi yang dibuat hanya
120 mm sahaja. Kontraktor melakukan tindakan tersebut untuk mendapat untung
lebih.
Semoga sikap curang ini dapat dibendung
bagi memastikan keadaan jalan raya serta kemudahan asas lain berada dalam
keadaan baik dan selamat untuk digunakan. Halang atau hapuskan amalan rasuah.
Gambar di atas sekadar hiasan.
No comments:
Post a Comment