Populariti
dikir barat tidak lagi sekadar di Kelantan, bahkan kini telah tersebar di
seluruh negara. Memang tidak dinafikan persembahan dikira barat telah lama
terkenal di seluruh Malaysia yang berlaku hasil penghijrahan rakyat Kelantan.
Sekarang ini, dikir barat tidak lagi dianggap khas untuk rakyat Kelantan sahaja.
Banyak
pihak menyangka dikir barat berasal dari Kelantan berdasarkan ia terkenal di
negeri itu. Tambahan, dikir barat dipersembahkan dalam dialek Kelantan
menguatkan lagi telahan itu.
Sebenarnya
dikir barat bukan berasal di Kelantan. Kelantan hanya layak dipanggil negeri
mempopularkan dikir barat di negara kita. Tempat asal dikir barat ialah dari
Selatan Thai.
Dikir
barat diperkenalkan di Kelantan sekitar lewat 30an. Ketika itu banyak rakyat
Kelantan berhijrah ke Selatan Thai mencari pekerjaan, terutama di bendang padi
dan ladang getah. Mereka yang sering berulang alik itu kemudiannya menubuhkan
kumpulan persembahan seperti mana ditiru di Selatan Thai.
Persembahan
itu dinamakan ‘dikir’ kerana berbentuk nyanyian beramai-ramai dengan suara
nyaring. Manakala perkataan ‘barat’ mengambil nama tempat asalnya. Bagi
orang Kelantan, Selatan Thai dikenali ‘Barat’. Maka, persembahan dikir yang
ditiru dari Barat dipanggil dikir barat.
Rentak
lagu Barat mudah diminati penduduk Kelantan kerana ‘harmoni’ dengan dialek
Kelantan. Masyarakat Melayu di Selatan Thai menggunakan dialek hampir sama
dengan penduduk Kelantan.
Manakala
irama bertepuk tangan dan alatan muzik yang digunakan menimbulkan suasana
gembira dan meriah. Alatan terawal digunakan ialah rebana ubi dan cere (sejenis
buluh). Pengikut atau awak-awak seramai 30 bertepuk tangan dan menyahut
perkataan ‘tok joro’ dan tukang karut.
Kemudian,
alat yang digunakan telah diganti dan ditambah. Rabana ubi digantikan dengan
rebana ibu dan rebana anak. Rece menggantikan cere dan ditambah ialah sebiji
gong dan canang. Bilangan awak-awak pula dikurangkan kepada sekitar 15
orang.
Sebelum
dikir barat dikenali, di Kelantan terdapat dua jenis dikir iaitu dikir rebana
dan dikir laba. Bagaimanapun dengan kemunculan dikir barat menyebabkan
kedua-dua jenis dikir itu tidak diminati lagi.
Dikir
rebana kurang diminti kerana lebih kepada persembahan paluan rebana. Manakala
dikir laba (diambil dari perkataan labah-labah) kurang diminati kerana
disampaikan dalam bahasa Arab yang dikarang mengikut sesuka hati (berkait-kait)
sehingga jauh dari landasan asal berzanji.
Bila
memperkatakan dikir barat, nama Pak Leh Tapang tidak boleh dilupakan. Ramai
orang mengenali beliau kerana dikir barat. Pak Leh Tapang atau nama sebenarnya
Haji Mat Salleh bin Hj. Ahmad berasal dari Kampung Tapang, Kota Bharu.
Pak
Leh Tapang merupakan antara orang yang memperkenalkan dikir barat di Kelantan. Pak
Leh Tapang bertanggungjawab menambahkan pantun-pantun di dalamnya nyanyian persembahannya.
Sbelum itu, ketika dikir barat mula diperkenalkan di Kelantan ianya adalah
dalam bentuk dikir tanpa pantun.
Semasa
pemerintahan Jepun, beliau pernah dipanggil untuk menerangkan sesuatu dengan
cara berpantun. Masa itu juga ada satu kumpulan berdikir yang diketuai oleh
Jaffar Wakaf Mek Zainab yang memperkenalkan dikir barat di kampungnya.
Awak-awaknya terdiri daripada orang-orang Melayu Barat (Selatan Siam). Mereka
melagukan lagu-lagu yang dibawa dari Selatan Siam dan Pak Leh Tapang
pula yang mengubah dan menambahkan dengan pantun-pantun untuk
menyedapkan lagi dikir barat.
No comments:
Post a Comment