Terdapat dua sistem pendaftaran
pemilih yang telah digunakan oleh SPR khusus untuk meningkatkan lagi kefahaman
masyarakat umum mengenainya.
Pertama, ialah Sistem
Pendaftaran Pemilih Bermusim (SPPB) yang dilaksanakan di antara 21 hingga 42
hari dalam satu-satu tahun. Sistem pendaftaran pemilih ini dilaksanakan
sehingga 15 Julai 2002.
Kedua, ialah Sistem Pendaftaran
Pemilih Sepanjang Tahun (SPPST) yang dilaksanakan mulai 16 Julai 2002 iaitu
yang mengambil alih sistem lama di atas.
Di bawah SPPB, setiap
permohonan untuk mendaftar sebagai pemilih baru ataupun membuat pertukaran
alamat hendaklah dibuat dengan mengisi borang yang ditetapkan di dalam
Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih) 1971.
Dalam hal ini, seseorang
pemilih dikehendaki mencatatkan alamat seperti yang tertera di dalam kad
pengenalan pada borang pendaftaran berkenaan. Bagaimanapun, jika pemilih telah
bertukar alamat tempat tinggal dan belum lagi melaporkannya kepada Jabatan
Pendaftaran Negara (JPN), mereka dikehendaki mencatatkan alamat baru di dalam
borang permohonan tersebut.
Borang permohonan boleh dikemuka
sendiri ataupun oleh wakil pemohon kepada SPR. Kelonggaran yang diberikan oleh
SPR dalam hal ini telah disalahgunakan oleh pihak-pihak yang tidak
bertanggungjawab sehingga menimbulkan isu-isu seperti berikut:
1) Pemilih Didaftarkan di
Alamat Tempat Permastautinannya Pada Masa Kelayakannya Sebagai Pemilih. Seperti
mana yang semua sedia maklum, rakyat Malaysia kurang
peka mengenai betapa pentingnya melaporkan sebarang pertukaran alamat tempat
tinggal kepada JPN.
2) Pendaftaran. Sebahagian
besar daripada warganegara yang telah berpindah tempat tinggal masih tidak
melaporkannya kepada JPN. Menyedari hakikat ini, SPR dengan ikhlas hati
mempercayai alamat baru yang diberikan oleh seseorang pemilih itu sebagai
alamat tetap mastautinnya yang tulen walaupun alamat tersebut mungkin tidak
sama dengan alamat seperti yang tertera di dalam kad pengenalan.
Justeru, keadaan ini
menyebabkan berlakunya pendaftaran mereka yang tidak kekal menetap di dalam
sesuatu kawasan pendaftaran tanpa pengetahuan SPR. Hanya pemilih itu sendiri
sahaja yang tahu kenapa mereka berbuat demikian.
Selain daripada itu, memang
pada asalnya seseorang pemilih itu tinggal di dalam kawasan pendaftaran
berkenaan. Bagaimanapun, beliau telah berpindah tempat bekerja dan menetap di
suatu tempat yang baru, tetapi tidak mahu menukar alamat pendaftarannya ke
tempat pemastautin baru kerana sesuatu sebab tertentu ataupun nostalgianya
dengan tempat pendaftaran lama.
Apabila sesuatu pilihan raya
umum atau kecil diadakan di kawasan pendaftaran lamanya, maka beliau akan balik
mengundi.
Dalam hal ini, dia bukanlah
merupakan ‘pengundi hantu’ seperti yang ditakrifkan oleh sesetengah pihak
tetapi seorang pengundi yang sah dari segi undang- undang tetapi hanya tidak
bermastautin di tempat ia mengundi kerana belum membuat pertukaran alamat.
3) Pemindahan Pemilih Daripada
Satu Kawasan Pendaftaran ke Satu Kawasan Pendaftaran Lain Tanpa Pengetahuan
Pemilih.
Di bawah SPPB, SPR ada melantik
pegawai dan kakitangan kerajaan, kakitangan syarikat swasta, anggota-anggota
pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan pekerja-pekerja parti politik sebagai
penolong pegawai pendaftaran (PPP) untuk menjalankan urusan pendaftaran pemilih
baru dan permohonan pertukaran alamat dalam tempoh pendaftaran yang dijalankan
iaitu di antara 21 - 42 hari dalam setahun.
Dalam konteks ini, SPR
mempercayai sepenuhnya butiran-butiran peribadi seseorang bakal pemilih baru
atau pemilih yang sedia ada yang membuat permohonan berdaftar untuk bertukar
alamat yang dibekalkan oleh PPP dari seluruh negara kepada SPR.
Namun begitu, ada sebahagian
PPP yang kurang jujur dan telah menyalahgunakan kepercayaan yang diberikan oleh
SPR itu. Akibatnya berlaku keadaan di mana pemilih-pemilih berdaftar telah
dipindahkan (dengan menurunkan tandatangan palsu dalam borang pendaftaran)
daripada satu kawasan pendaftaran ke suatu kawasan pendaftaran yang lain tanpa
pengetahuan pemilih itu sendiri yang dilakukan oleh PPP berkenaan bagi mencapai
sesuatu tujuan pihak yang berjaya mempengaruhi mereka.
Keadaan ini hanya disedari oleh
pemilih-pemilih yang terlibat dalam pilihan raya umum, apabila mereka pergi ke
pusat-pusat mengundi yang pernah mereka mengundi di dalam pilihan raya umum
sebelumnya atau pilihan raya-pilihan raya yang terdahulu dan akan terkejut
apabila mendapati nama mereka sudah tidak tersenarai di dalam Daftar Pemilih
dalam kawasan pendaftaran berkenaan.
Justeru, keadaan ini telah
mendorong pemilih-pemilih terlibat membuat tohmahan liar dan tidak berasas
menyatakan bahawa SPR telah memindahkan mereka sewenang-wenangnya dari kawasan
pendaftaran yang sedia ada ke suatu kawasan pendaftaran baru.
Sedangkan undang-undang yang
sedia ada jelas tidak memberi kuasa kepada SPR untuk berbuat sedemikian.
Pemindahan mengikut undang-undang hanya dilakukan atas permohonan pemilih
sendiri, yang mungkin dilakukan dengan cara penipuan seperti yang diterangkan
di atas.
Dalam hal ini juga, SPR akan
hanya mengeluarkan nama seseorang pemilih yang telah meninggal dunia daripada
Daftar Pemilih jika SPR mendapat maklumat kematian pemilih daripada salah satu
pihak berkuasa.
Antaranya, pengesahan daripada
sistem ALIS di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang mengatakan bahawa
seseorang pemilih berdaftar telah meninggal dunia. Satu lagi menerusi permit
mengubur yang telah dikeluarkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM).
Dalam konteks ini, tidak dapat
dinafikan bahawa ada waris-waris tertentu yang tidak melaporkan kematian waris
mereka yang telah berdaftar sebagai pemilih dengan SPR kepada JPN ataupun PDRM.
Keadaan ini menyebabkan nama seseorang pemilih yang telah meninggal dunia itu
masih tersenarai dalam Daftar Pemilih.
Tanpa memperoleh pengesahan
daripada pihak berkuasa (JPN) bahawa seseorang pemilih itu telah pun meninggal
dunia, SPR tidak berkuasa mengeluarkan nama pemilih berkenaan daripada pangkalan
data Daftar Pemilih.
Keadaan ini menyebabkan istilah ‘pengundi hantu’ terus
dimomokkan oleh pihak tertentu.
No comments:
Post a Comment