Fahaman liberal adalah bersifat
mementingkan kebebasan. Jadi, liberal dalam berbeza pendapat bermaksud setiap
orang bebas menyatakan pendapat dan berpegang kepada pendapat masing-masing.
Dalam Islam memang wujud perbezaan
pendapat. Sebab itu wujud mazhab. Ada empat mazahab utama, dan ada banyak lagi
mazahab, paling kurang terdapat 12 mazahab yang berpengaruh.
Biarpun
dibenarkan perbezaan pendapat, banyak perkara sudah qatie (ditetapkan) seperti
sifat Tuhan yang tidak boleh persoalkan. Begitu juga dalam hukum syarak dan
ibadat puasa, solat dan mengucap dua kali syahadah.
Walaupun ada pelbagai mazhab dalam Islam, perkara pokok seperti solat lima
waktu, mengucap dua kalimah syahadah dan menghadap kiblat ketika bersolat, tidak
pernah dipersoalkan. Hal itu jelas dan tidak ada perbezaan pendapat
mengenainya.
Namun, golongan liberal telah
melampaui dalam soal meliberalkan mengenai hukum dan perkara yang telah qatie. Mereka
pada asasnya masih mengaku Islam dan melakukan perkara asas dalam Islam seperti
solat, puasa. Mereka ini diresapi ajaran sesat.
Dalam mazahab memang wujud unsur
liberal, tetapi bukan fahaman liberal seperti yang menyerang umat Islam
sekarang. Mazahab liberal dalam soal cabang atau terdapat khilaf mengenai
sesuatu hukum.
Kalau yang sudah jelas hukumnya, contohnya tidak boleh berkahwin sesama jantina
dan kedudukan lelaki sebagai ketua keluarga seperti yang telah dijelaskan dalam
al-Quran dan hadis, maka itu tidak boleh diliberalkan. Tidak boleh ada
pendapat lain mengenainya.
Pemikiran liberal yang melihat hukum agama mengikut sisi pandang mereka untuk
memuaskan nafsu dan melanggar ketetapan yang telah dibuat oleh Allah dan
Rasulullah adalah terpesong dari maksud asal Islam membenarkan perbezaan
pendapat.
Apa yang jelas dan telah ditetapkan hukumnya, maka tidak ada lagi ruang untuk
berbeza pendapat, melainkan selayaknya orang yang ingin berlainan pendapat
dianggap melakukan dosa besar atas apa yang dilakukan itu.
Jika dalam hal berkaitan akidah,
maka mereka telah mendustai agama dan cacatlah pegangan agama
mereka.
Contoh sikap liberal dalam Islam
berkaitan khilaf mazahab ialah mengenai isu batal air sembahyang.
Bagi Mazhab Hanafi, lelaki sentuh wanita tak
batal, Mazhab Shafie kata batal, Mazhab Maliki kata jika sentuh dengan syahwat
batal. Dalam keadaan seperti ini boleh liberal seperti ketika mengerjakan tawaf
di Baitullah, kita boleh ambil hukum mazhab Hanafi.
No comments:
Post a Comment