Aspek pemasaran amat penting bagi
memastikan produk atau perkhidmatan menjadi pilihan pengguna. Banyak jenama
gagal dipasarkan kerana bercerita tentang mengapa mereka perlu dipilih oleh
pengguna dan menggunakan produk atau perkhidmatan mereka.
Sedangkan, pengguna sebenarnya perlukan
jawapan kenapa jenama itu perlu dibeli dan bukannya jenama lain. Pengguna
melihat iklan kerana ingin membuat pilihan. Rata-rata pengguna telah tahu
fungsi produk. Jadi, pengguna ingin tahu adalah mengapa produk yang diiklankan
itu lebih baik berbanding yang lain.
Pengguna kurang berminat mengetahui apa dan
bagaimana menggunakan produk. Perkara itu boleh diketahui setelah pengguna
membeli atau pengguna memang telah tahu tentang penggunaan sesuatu produk.
Mereka ingin tahu kelebihan sesuatu jenama produk.
Maklumat perlu dijelaskan adalah mengapa
produk itu perlu menjadi pilihan atau diguna. Ceritakan tentang kehebatan dan
manfaat mengguna produk jenama berkenaan. Mengapa pengguna 'mesti' beralih
kepada produk jenama itu berbanding produk jenama lain.
Kehebatan berkaitan lebih jimat, lebih
berkesan, khidmat lepas jualan, lebih selamat, menggunakan sumber semula jadi
dan tahan lama adalah antara perkara yang menjadi perhatian pembeli.
No comments:
Post a Comment