Di negara kita Perlembagaan Persekutuan mengiktiraf
dan menjamin hak asasi manusia. Ini bermakna Perlembagaan Persekutuan mendukung
prinsip hak kebebasan seperti yang terkandung dalam Bahagian 2: Kebebasan Asasi
(Perkara 5-13).
Hak-hak Asasi tersebut selari dengan
Perisytiharan Hak-hak Asasi Manusia Sejagat (HAM) 1948, iaitu dalam Artikel 19,
20 dan 21 (HAM) yang menekankan setiap individu memiliki hak kepada pendapat
dan penyuaraan, kebebasan berhimpun dan berpersatuan, hak untuk mengambil
bahagian dalam negara secara langsung atau wakil yang dipilih secara bebas
serta hak terhadap khidmat awam dan negara.
Isu berkaitan hak asasi memang sering
menjadi polimik bukan saja di Malysia, bahkan lebih-lebih lagi di negara Barat.
Perjuangan kumpulan hak asasi dan kebebasan manusia ini mengguna maksud 'hak
dan bebas' untuk melakukan apa saja yang diingini.
Justeru, apabila apa yang ingin dilakukan dihalang oleh undang-undang, maka mereka akan memprotes dan membawa kes ke mahkamah atas alasan untuk mendapat keadilan.
Di kebanyakan negara Barat, kumpulan hak asasi manusia ini membentuk kuasa mendesak yang kuat sehingga banyak permintaan mereka ditunai atau diluluskan, termasuk dalam perkara yang bertentangan dengan tabie manusia seperti perkahwinan sejenis.
Mengambil contoh apa yang berlaku di Barat, terdapat individu dan kumpulan di Malaysia ingin memperjuangan perkara yang sama. Mereka menjadikan alasan peruntukan yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan dan HAM sebagai asas menuntut hak.
Perlembagaan Persekutuan kita mempunyai acuan tersendiri dan perlu dilihat dari
sudut yang jauh berbeza dengan amalan di Barat. Justeru, biar apapun tanggapan
dan harapan daripada golongan menuntut kebebasan bercakap dan berhimpun ala
Barat dan HAM, Perlembagaan Persekutuan ada pendekatan tersendiri.
Maka, biarpun ada pihak luar mempetikaikan amalan hak kebebasan di negara kita, Perlembagaan Persekutuan tetap mempertahankan amalan yang diterima di Malaysia.
Mana-mana perlakuan yang tidak ada hubungan dengan soal kesejahteraan negara tetapi dilihat tidak selari dengan tatasusila dan nilai peradaban masyarakat perlu diselesaikan dengan 'sanksi' (sanction) masyarakat.
Mahkamah membuat interpitasi soal kebebasan berdasarkan kepada kehendak asal Perlembagaan Pesekutuan yang menekankan kepada keadilan sosial di Malaysia dan tidak terikat kepada cara dan pemikiran yang diamalkan di Barat.
Amalan kebebasan di Barat tidak sesuai diamalkan sepenuhnya di Malaysia berdasarkan kepada permasalaan dan kepentingan setempat.
No comments:
Post a Comment