
Pengajaran korban terbesar ialah apa yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. Demi memenuhi suruhan Allah SWT, Nabi Ibrahim sanggup mengorbankan anak yang tersayang, Nabi Ismail yang diharapkan untuk menjadi tempatnya bergantung pada hari tua dan meneruskan tugas-tugas menyeru manusia mentauhidkan Allah SWT.
Allah SWT memberi mimpi kepada Nabi Ibrahim agar menyembelih anaknya. Mimpi
yang berlaku berturut-turut itu diyakini dan difahami oleh Nabi Ibrahim tentang
apa yang perlu dilakukan olehnya. Biarpun perintah itu amat berat, namum
Nabi Ibrahim reda melakukan demi membuktikan ketakwaannya.
Lebih memilukan apabila berita itu disampaikan kepada Nabi Ismail, anaknya itu
dengan penuh reda menerima suruhan Allah SWT itu. Bahkan, Nabi Ismail
beriya-iya benar agar suruhan itu dilaksanakan dengan segera.
Allah SWT merakamkan kisah ketika Nabi Ibrahim menyampikan perintah Allah SWT kepada
Nabi Ismail dan apa yang dijawab oleh Nabi Ismail.
Firman Allah SWT bermaksud: “Wahai anakku! Sesungguhnya aku bermimpi di dalam
tidurku aku diperintah menyembelih engkau, bagaimanakah pendapatmu? Jawab
Ismail: “Wahai ayahku, laksanakanlah apa-apa yang diperintahkan oleh Allah
kepadamu.” (Surah ash-Shaffat, ayat 102).
Ketaatan dan keikhlasan dua beranak itu memberi pengajaran yang amat mendalam
tentang istilah dan tuntutan korban. Melakukan korban bukan perkara mudah dan
sekadar suka-suka.
Apakah yang lebih disayangi di dunia ini melainkan anak? Bapa sanggup berkorban
apa sahaja, termasuk nyawanya sendiri demi membesarkan seorang anak. Tetapi,
Nabi Ibrahim melakukan sebaliknya. Anaknya bakal terkorban di tangannya
sendiri.
Begitu juga tidak ada yang paling ditakuti oleh manusia di dunia ini melainkan
maut. Namun, Nabi Ismail pula tidak sabar-sabar untuk menemui maut semata-mata
kerana ingin melaksanakan suruhan Allah SWT.
Iblis berusaha keras mengganggu upacara korban itu dengan membisikkan keraguan
di mereka agar membatalkan melakukan korban.
Simbolik Nabi Ibrahim melontar iblis dengan batu daripada mengganggu tugasnya
melakukan korban diterjemahkan dalam perbuatan jamaah haji melantor di tiga
buah Jamrah ketika berada di Mina.
Sesungguhnya Allah SWT tidak akan mendatangkan kerugian kepada hamba-Nya yang
benar-benar melakukan korban. Allah SWT menggantikan Nabi Ismail dengan seekor
kibas yang baik, didatangkan dari syurga ketika mana Nabi Ibrahim telah hampir
melaksanakan korban terhadap anaknya.
Dari peristiwa korban Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail itu, maka dijadikan asas
kepada ibadat korban yang diadakan pada setiap kali menyambut ketibaan
Aidiladha.
No comments:
Post a Comment