Wednesday 19 July 2023

CARA ELAK BABI HUTAN ROSAKKAN TANAMAN

 
Babi hutan memang menjadi musuh kepada petani, terutama yang tinggal di kawasan berhampiran hutan yang terdapat banyak babi hutan. Babi hutan akan keluar mencari makan dengan cara menyondol kawasan berhampiran pangkal pokok. Babi hutan juga akan menyondol atau menggali untuk mendapatkan ubi atau pokok yang mempunyai umbisi.
 
Biasanya petani akan membuat pagar zink atau kawat berduri untuk menghalang kemasukan babi hutan ke kawasan tanaman mereka. Ia memerlukan kos dan pagar yang dibuat pula selalu dirosakan oleh babi hutan dan gajah.
 
Cara lain yang digunakan ialah dengan menggunakan pokok bunga turnera atau juga dikenali pokok pukul lapan. Pokok ini dbiasanya ditanam di kawasan kelapa sawit yang luas yang sukar untuk dibuat pagar. Jadi, cara halangan semula jadi ialah menanam pokok bunga turnera.
 
Bunga turnera ada yang berwarna kuning dan selebihnya berwarna putih. Selain tidak digemari babi hutan, ia juga dimanfaatkan untuk tujuan proses pendebungaan dan menjadi tempat tinggal sejenis predator yang membantu menghalang ulat bungkus yang merosakkan daun sawit.
 
Aroma bau bunga ini tak disukai kumbang atau haiwan perosak. Bau aromanya bertambah kuat pada waktu malam. Biarpun tidak disukai kumbang perosak, ia digemari lebah kelulut yang menghasilkan madu kelulut.
 
Pokok ini jenis tahan lasak dan senang untuk ditanam. Tumbuhan ini boleh dibiakkan melalui biji benihnya dan keratan batang pokok.

No comments:

Post a Comment