Maqasid
berasal daripada perkataan ‘maqsud’ atau ‘maqsad’ yang membawa erti kehendak,
matlamat atau tujuan. Manakala perkataan syariah menurut istilah pula membawa
maksud ‘apa yang telah ditentukan oleh Allah SWT kepada manusia, merangkumi
pelbagai hukum serta undang-undang’.
Syariah juga bermaksud ‘yang dikehendaki oleh syarak melalui sumber dalilnya
menerusi al-Quran dan as-Sunnah. Terdapat pelbagai pendefinisian telah
dilontarkan oleh ulama usul fiqh tentang istilah maqasid.
Ibn
Asyur mendefinisikan maqasid sebagai “segala pengertian yang dapat dilihat pada
hukum-hukum yang disyariatkan pada keseluruhannya atau sebahagian besarnya”.
Al-Qadi
Iyad mendifinisikan maqasid sebagai mengelakkan kemudaratan. Katanya, “berhukum
untuk mengelakkan kemudaratan adalah wajib”.
Bagi
Ibn al-Arabi menyifatkan maqasid sebagai mengelakkan kesusahan atau masyaqqah.
Kata Ibn al-Arabi, “tidak harus membebankan seseorang dengan apa yang ia tidak
mampu”.
Ini
bertepatan dengan konsep bahawa Islam itu mudah dan tidak memberi kepayahan
kepada umatnya. Sesiapa mengikut Islam pasti selamat, aman dan bahagia.
Ada
ulama yang menganggap maqasid ialah maslahah itu sendiri, sama ada menarik
maslahah atau menolak mafsadah. Apa saja yang dilakukan memenuhi keperluan
untuk manusia melalui kehidupan di dunia tanpa berdepan masalah atau
mengurangkan masalah yang dihadapi.
Al-Izz
bin Abdul Salam mengatakan “syariat itu semuanya maslahah, sama ada menolak
kejahatan atau menarik kebaikan…”.
Hakikat
itu bersesuaian dengan ketentuan syariat untuk memberi kebaikan kepada manusia.
Syariat menentukan kehidupan manusia mendapat kebaikan dan menghindar
keburukan.
Tentu sekali, mendapat kebaikan dan menghindar keburukan lebih-lebih lagi untuk
kehidupan di akhirat. Mereka yang mengikut syariat sudah pasti mendapat balasan
pahala yang membawa ke syurga dan terhindar daripada api neraka.
Ini
seperti mana dijelaskan oleh Ibn al-Qayyim bahawa syariah itu berasaskan kepada
hikmah-hikmah dan maslahah-maslahah untuk manusia sama ada di dunia atau di
akhirat.
Justeru, perubahan hukum yang berlaku berdasarkan perubahan zaman dan tempat
adalah untuk menjamin syariah dapat mendatangkan kemaslahatan kepada manusia.
Dalam
hal ini, ternyata hukum-hukum Islam tidak kaku. Sesuai dengan perubahan semasa,
keperluan ijtihad yang berkaitan dengan keperluan hidup manusia perlu dibuat.
Ini tidak bermakna Islam membenar dan mengikuti apa saja kehendak umatnya
sepertimana dilakukan oleh penganut agama lain yang sewenang-wenang mengubah
hukum berdasarkan kepada kehendak individu atau kelompok tertentu.
Hakikatnya,
dalam penentuan hukum, semua perkara adalah harus, melainkan ada hukum yang
jelas mengatakan ia haram. Kaedah ini dipakai oleh ulama dalam membuat sesuatu
ijtihad, selain menggunakan kaedah-kaedah lain yang diterima sebagai satu
‘pemutus’ hukum kepada sesuatu perkara.
Maka
itu, terdapat ulama dhuulu yang menganggap maqasid itu sebagai logik
pensyariatan sesuatu hukum. Apa yang diijtihadkan adalah menepati lojik mengapa
ia perlu diputuskan.
Ia sebagai satu pegangan hukum kepada sesuatu perkara yang diyakini bahawa itu
satu perkara yang wajar untuk mendapat kebaikan dan menolak
keburukan.
Ini
bermakna maqasid bukanlah pengertian yang dapat dilihat pada hukum-hukum
tertentu secara khusus. Contohnya melahirkan kebaikan, menolak kejahatan dan
konsep kesamarataan antara manusia yang ada pada setiap pensyariatan
hukum-hukum syara.
Ibn
Asyur telah membahagi maqasid dengan lebih terperinci lagi dengan
mengkategorikan kepada dua iaitu maqasid umum dan maqasid khusus. Menurutnya
maqasid umum ialah maqasid yang dapat dilihat dalam hukum-hukum yang wajib dan
melibatkan semua individu secara umum.
Manakala
maqasid khusus pula ialah cara yang digunakan oleh syariah bagi merealisasikan
kepentingan umum melalui tindak-tanduk perseorangan. Contohnya hukum merekodkan
perjanjian hutang dalam bidang muamalat.
I’lal
al-Fasi mendefinisikan maqasid sebagai “matlamat syariah dan rahsia-rahsia
pensyariatan setiap hukum (Islam)”.
Ahmad
Al-Raisuni mendefinisikan maqasid sebagai “matlamat-matlamat yang ingin dicapai
oleh syariat demi kepentingan umat manusia”.
Beliau telah membahagikan maqasid dengan lebih teliti lagi berbanding dengan
Ibn al-Asyur iaitu dengan membahagikannya kepada tiga bahagian, iaitu maqasid
umum, maqasid khusus dan maqasid serpihan (juziyy).
Menurut
beliau maqasid umum ialah objektif yang diambilkira oleh syara’ dalam
menentukan semua atau sebahagian besar hukum syara. Contohnya konsep keadilan
dan kesamarataan (al-Musawah) yang terdapat dalam semua hukum syara.
Maqasid
khusus ialah yang diambilkira oleh syariah dalam menentukan sesuatu atau
beberapa kelompok hukum tertentu, contohnya hukum kekeluargaan. Manakala
maqasid serpihan ialah yang diambilkira oleh syariah dalam menentukan sesuatu
hukum tertentu, contohnya hukum sunat berkahwin.
Manakala,
Ibn Rusyd menyifatkan maqasid sebagai hikmah pensyariatan hukum Al-hikmah
membawa erti yang sama dengan maqasid. Hikmah adalah kebijaksanaan dan teliti
dalam menyelesaikan masalah semasa yang perlu diputuskan untuk kepentingan
umum.
Pada
pandangan al-Syatibi, Allah mencipta syariat dengan tujuan untuk merealisasikan
maqasidnya untuk sekalian manusia iaitu untuk memberikan kebaikan (maslahah)
kepada mereka dan mengelakkan keburukan (mafsadah) daripada menimpa mereka.
No comments:
Post a Comment