Wednesday, 29 January 2020

ORIENTASI PEPERIKSAAN MEMBEBANKAN


Mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan amat penting, tetapi bukanlah segala-galanya. Malangnya, sebahagian kita menganggap sebaliknya.

Ada banyak remaja mengalami tekanan psikologi disebabkan keputusan peperiksaan kurang baik. Tekanan psikologi yang berat, sebenarnya, sudah cukup sebagai iktibar baginya. Janganlah menambahkan tekanan dengan memarahinya, mengatakan kita malu dengan keputusannya, membandingkannya dengan orang lain atau menyalahkan perkara yang tidak terbukti salahnya seperti pembabitan dalam kokurikulum.

Apa yang diperlukan ialah kita membimbingnya mengenal pasti kesilapan dan merancang penambahbaikan. Bimbingan mesti dilakukan dengan betul, iaitu umpama pendakwah yang baik.

Janganlah menghukum. Sepatutnya, kita ‘berbincanglah dengan mereka cara lebih baik. Tetapi, masalahnya, ada yang menganggapnya sebagai mereka melawan kita.

Sebenarnya, keputusan peperiksaan kurang baik disebabkan oleh banyak faktor. Kita perlu menilainya dengan tenang, teliti dan rasional. Memanglah dalam Islam, dari satu segi, ia mungkin satu ujian. Tetapi, ujian ada banyak sebab. Ada ujian diturunkan sebagai balasan kesilapan masa lalu.

Ada yang sebagai ingatan untuk masa depan, dan ada yang berupa ujian oleh Allah kepada hamba yang dikasihi-Nya. Meskipun ia berlaku kepada anak dan pelajar, ia mungkin juga ujian yang ditujukan kepada kita, iaitu berikutan kesilapan masa lalu, mungkin terhadap ibu bapa dan guru kita.

Jangan sesekali terkesan di hati remaja bahawa mereka disayangi apabila keputusannya baik, sedangkan kasih sayang seharusnya tanpa sebarang syarat.

Orientasi peperiksaan sudah sampai ke tahap maksimum. Ini adalah disebabkan dasar dan sistem yang membudayakan sehingga kita lupa falsafah pendidikan Islam dan negara untuk melahirkan insan sempurna serta rakyat yang memiliki peribadi bersepadu.

Oleh itu, timbul beberapa soalan. Adakah pembangunan modal insan yang dilaungkan kini benar-benar bersepadu dan berimbang, iaitu dari segi ilmu dan kemahiran, akademik dan kokurikulum, sains dan bukan sains, serta agama dan sahsiah?

Adakah kita benar-benar mementingkan anak dan pelajar? Atau sebenarnya kita lebih mementingkan diri sendiri, iaitu apabila keputusan peperiksaan baik, kalau ibu bapa, ia mahu berbangga atas hasil anaknya, manakala kalau guru dan pengetua, mereka mahu naik pangkat atas hasil pelajar dan sekolahnya?

Dalam konteks ini, ada dua buku yang relevan, yang mempunyai tajuk sama, iaitu MisEducation, tetapi ditulis oleh dua orang intelektual terkenal berlainan, David Elkind (1987) dan Noam Chomsky (2000).

Elkind menyatakan langkah melahirkan ‘superkid’ dengan pelajaran sejak kanak-kanak lagi mengundang risiko remaja akan berkekalan rosak harga diri, hilang sikap positif dan terbantut bakatnya. Tetapi Chomsky mengetengahkan kefahaman yang lebih luas mengenai keperluan sebenar pendidikan hari ini. Orientasi peperiksaan perlu segera dikurangkan sebelum lebih ramai remaja terkorban.

No comments:

Post a Comment